ایمپلنت ها از نوعی آلیاژ تیتانیوم ساخته می‎شوند و از نظر شکل بدنه و طراحی پیچ و شیارهای ایمپلنت (رزوه) با هم متفاوت‌اند. ولی آن‌چه موجب می‌شود که قیمت ایمپلنت ها با هم متفاوت باشد قدمت کارخانه سازنده (برند) و عملیاتی است که روی سطح ایمپلنت انجام می‌شود.

دلایل تفاوت قیمت ایمپلنت‌ها چیست؟

بعضی از مراحل فنی و تکنولوژی که روی ایمپلنت انجام می‌گیرد عبارتند از :

1. غوطه‌ور کردن در اسید کلریک

2. TPS کردن: پاشیدن پودر تیتانیوم در خلاء روی سطح ایمپلنت و بسیاری از مواد دیگر که خاص کارخانه سازنده می‌باشد. عملیاتی که روی ایمپلنت انجام می‌پذیرد با هدف بالا بردن کیفیت ایمپلنت و تماس بهتر و محکم‎تر با استخوان اطراف است که خود موجب طول عمر بیشتر ایمپلنت و کارایی بهتر آن می‌شود و همچنین زمان انتظار برای بارگذاری (قرار دادن روکش) روی ایمپلنت را کاهش می‌دهد که این زمان برای ایمپلنت های معمولی بر حسب نوع استخوان 2تا 4 ماه می‌باشد ولی برای ایمپلنت‌های با سطح بهتر این زمان به نصف کاهش می‌یابد. بنابراین درمان ایمپلنت قبل از نوع ایمپلنت نیاز به دکتر با تجربه و دارای دانش روز دنیا می‌باشد، برای عمر ایمپلنت سال مطرح نیست، رعایت بهداشت و مسائل جانبی مهم می‌باشد.

صرفاً قیمت ایمپلنت تعیین کننده‌ی کیفیت خوب آن نیست ما در عمل از ایمپلنت‌هایی استفاده می‌کنیم که امتحان خود را پس داده باشد و نتایجی از کارکرد رضایت بخش آن در رسانه‌ها و ژورنال‌های علمی قابل اعتماد چاپ شده باشد.

از عوامل دیگر که در قیمت ایمپلنت‌ها تأثیر دارد نیاز یا عدم نیاز پیوند استخوان می‌باشد. در بسیاری از موارد به دلیل نامناسب بودن استخوان از نظر قطر یا ارتفاع مجبور به پیوند استخوان در ناحیه‌ی جراحی می‌باشد که خود به هزینه درمان اضافه می‌شود.

به علت تفاوت روکش‌ها از نظر جنس قیمت نهایی ایمپلنت نیز تغییر خواهد کرد. روکش‌های معمول که برای ایمپلنت‌ها استفاده می‌شود PFM می‌باشد ولی در صورت استفاده از روکش‌های زیر کونیوم که از نظر زیبایی بسیار بهتر از PFM می‌باشد هزینه ایمپلنت افزایش خواهد یافت.