روکش زیرکونیوم
چرا روکش زیرکونیوم ؟
2021-08-14
دنتال ایمپلنت ها
هر مدل ایمپلنتی برای چه کسی مناسب است؟
2021-08-18

چطور بر ترس از دندانپزشکی غلبه کنیم؟

علت ترس از دندانپزشکی

ترس از دندانپزشکی از جمله مواردیست که بسیاری از بیماران با آن روبرو می باشند.

و اما چه راه حلی برای این ترس هست! با کمک دندانپزشک به بررسی این مساله می پردازیم.

گاها شده که بیماران از تجربه کودکی شان می گویند، برای کارهای دندانپزشکی به مطب مراجعه کردند. اما فقط فوبیای دندانپزشکی از آن موقع در آن ها رشد کرده. به گفته روانشناسان،از هر 5 فر یکی از ترس دندانپزشکی رنج می برد، یا فوبیای دندانپزشکی. و این روزها تبدیل به مساله رایج شده.

حالا چطور می توان به این ترس از دندانپزشکی غلبه کرد؟

یکی از ویژگی های ترس اینست که غیرقابل کنترل می باشد، مشخص نیست، و نیز واضح نیست.

اما می تون با راه های زیر به بیمار کمک کرد تا حدودی به این ترسش از دندانپزشکی غلبه کند :

• ترس از درد

صدالبته باید سعی کرد که از درد دوری کرد، درواقع بخشی از مکانیسم دفاعی می باشد. اما در برخی این ترس فلج کننده ست.

گاها یک گام درست برای یافتن ریشه این ترس می توان برداشت. ممکن است از یک تجربه بد قبلی باشد. خصوصا از دوران کودکی. در دوران کودکی همه ما قدرت کمی داشتیم و اگر تجربه بدی هم در دندانپزشکی داشتیم، آن را به باورهای بی استفاده تبدیل کردیم.

یک تکنیکی که استفاده می شود، هیپنوتراپی میباشد که می توان بیمار را در تایم لاین خاطراتش برد، سپس نگاهی به تجربه بد او انداخت. این کمک می کند که بتوان کاری برای ترس کرد.

علت ترس از دندانپزشکی

• ترس از تزریق

یک فوبیای رایج، و البته که در اکثر ویزیت هایی که دارید باید این اتفاق بیفتد. اغلب از یک تکنیک با Neuro-Linguistic استفاده می شود که فست فوبیا نامیده می شود. از بیمار خواسته می شود که تصور کند در سینماست، صندلی جلو. تشویق به ریلکس شدن می شود و سپس تصویر خودش را بروی پرده می بیند که خوشحال و راحت است.

حتی به آن ها گفته می شود که یک فیلم را ببینند، پشت هم، از رنگ ها و صداها به شکل خاصی استفاده کنند.

• ترک فضای شخصی

دیگر بحث عاطفی که باعث ترس می شود و حتی پنیک، حس غرق شدن توسط وجود فیزیکی یکسری افراد است که نمی شناسند. یا نزدیکشان هستند. همین می تواند گاها به خاطر تجارب تروماتیک یا ناخوشایند باشد. مثل تجاوز جنسی یا مورد تعرض قرار گرفتن. در چنین مواردی میتوان از هیپنوتیز استفاده کرد. تا مجدد به خاطرات و تجربیات فرد رسید. این ارتباط رو شکست و بر ترس غلبه کرد.

• هماره دندانپزشک شدن

بعد از انجام یکسری از این تکنیک ها وقتی به بیمار کمک می شود تا به ترسش از دندانپزشکی غلبه شود، دندانپزشک هم همراه او می شود.